دیه متلاحمه
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
دیه متلاحمه
نوشته شده در دو شنبه 12 دی 1401
بازدید : 97
نویسنده : رایا هستم

مقدار دیه متلاحمه
دیه متلاحمه یکی از اقسام دیه جراحات در قانون مجازات اسلامی است. و مربوط به جراحتی می باشد که مسبب بریدگی عمیق گوشت گردد، اما به پوست نازک روی استخوان نرسد؛ به عبارتی دیه متلاحمه در صورتی به شخص تعلق می گیرد که جنایت رخ داده باعث جراحت یا زخمی عمیق در گوشت همراه با خونریزی گردد، به گونه ای که به پوست نازک روی استخوان نرسد یا دیده نشود.
مقدار دیه متلاحمه
دیه متلاحمه با توجه به اهمیت عضو آسیب دیده و نیز کیفیت جراحت، انواع گوناگونی نظیر دیه متلاحمه سر وصورت، بدن،بند انگشت و... دارد که مقدار دیه هر کدام متفاوت است.
دیه متلاحمه سر و صورت
در صورتی که جنایت وارد شده بر اندام های سر و صورت طوری باشد که موجب جراحت عمیق در گوشت صورت یا سر شود سه در صد از مقدار دیه کامل به مجنی علیه تعلق خواهد گرفت، مثلا چنانچه جراحتی عمیق در گونه ایجاد گردد، به گونه ای که به پوست نازک استخوان نرسد، هجده میلیون تومان به مجنی علیه تعلق خواهد گرفت.
لازم به ذکر است که جنایت بر گونه اگر داخل دهان را نمایان نکند، یک بیستم دیه کامل و چنانچه به صورتی باشد که داخل دهان را نمایان کند، یک پنجم دیه کامل می باشد.
دیه متلاحمه بدن
چنانچه جنایتی باعث ایجاد جراحت عمیق در قسمتی به غیر از دست و صورت گردد، مقدار دیه متلاحمه در اندام هایی که در بدن جفت هستند، یک و نیم در صد دیه کامل یعنی نه میلیون تومان و در اندام های دیگر سه در صد دیه کامل خواهد بود.
دیه متلاحمه بند انگشت
در قانون دیه هر انگشت 0.1 دیه کامل می باشد و دیه یک بند انگشت یک سوم دیه انگشت است، بنابراین چنانچه جراحت متلاحمه در یک بند انگشت به وجود آمده باشد، مقدار دیه، دو در صد از دیه بند انگشت خواهد بود.
عوامل افزایش دیه متلاحمه

  • در دیه جراحات ملاک دیه بر طبق مقدار نفوذ جراحت محاسبه می شود،پس اگر جراحت متلاحمه عمیق تر باش، مقدار دیه بر حسب مورد افزایش خواهد یافت.
  • چنانچه بعد از بهبودی، آثار جراحت بر روی پوست صورت باقی بماند، که مسبب نقصان زیبایی شود، علاوه بر دیه متلاحمه ، یک بیستم دیه دیگر نیز باید پرداخت شود.



:: برچسب‌ها: دیه,دیه متلاحمه,مقدار دیه متلاحمه,دیه متلاحمه سر و صورت,دیه متلاحمه بدن,دیه متلاحمه بند انگشت ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: